Publiciteit als kinesitherapeut : do’s en dont’s

Iedereen weet dat publiciteit en marketing belangrijk zijn, maar in tegenstelling tot bedrijven, zijn zorgverleners en dus ook kinesitherapeuten onderworpen aan een aantal regels voor wat betreft publiciteit.

Om te weten wat wel en niet mag moeten we terug naar de wet van de uitoefening van de gezondheidsberoepen en de deontologische code opgesteld door de Nationale raad voor Kinesitherapie.

Eerst en vooral moet duidelijk zijn dat het de kinesitherapeut toegestaan is om publiciteit te voeren, iets wat vaak foutief wordt ingeschat. Echter zijn er wel een aantal regels van toepassing. Hieronder de opsomming

Eerst en vooral is er een verbod op publiciteit in deze twee gevallen

  1. als ze de kosteloosheid van geneeskundige verstrekkingen vermeldt
  2. als ze verwijst naar de tegemoetkoming in de kostprijs van die verstrekkingen door de ziekteverzekering (verzekering voor geneeskundige verzorging).

Daarnaast vind je in de Gedragsregels voor de kinesitherapeut nog de volgende zaken waarmee rekening moet worden gehouden

  • Er mag geen schade worden toegebracht aan de patiënt, het beroep of de beroepsgroep zelf, maw de waardigheid moet gerespecteerd worden
  • De publiciteit moet objectief zijn, waarheidsgetrouw en meetbaar
  • De kinesitherapeut, groepspraktijk of de instelling waarvoor iemand werkt moeten duidelijk vermeld worden
  • De publiciteit mag niet misleidend zijn
  • Er mag in de publiciteit niet verwezen worden naar een bijzondere deskundigheid waarover iemand beschikt door verworven kennis of ervaring
  • Er mag in de publiciteit geen misbruik worden gemaakt van eventuele beklede ambten (politieke mandaten, professoraten, bestuursmandaten,…)

De conclusie van dit alles is de volgende:  Je kan je praktijk en hetgeen je doet kenbaar maken via gelijk welke (sociale) media. De info die je vermeldt moet objectief, relevant, duidelijk, discreet en verifieerbaar zijn met respect voor de patiënt, je collega’s, je beroep en andere zorgverleners. Vergelijken met anderen is uit den boze alsook het publiceren van je eigen resultaten van onderzoeken en behandelingen van patiënten of enige misleidende zaken.

Je kan dus zeker en vast je praktijk kenbaar, een nieuwe praktijk in de picture zetten, de verhuis van een praktijk of een nieuwe vestiging kenbaar maken, maar wees sereen en collegiaal in hetgeen je publiceert en beperkt je tot de essentie!

Bron : www.riziv.fgov.be ; Gedragsregels voor de Kinesitherapeut door de NRK.

Eerst en vooral moet duidelijk zijn dat het de kinesitherapeut toegestaan is om publiciteit te voeren, iets wat vaak foutief wordt ingeschat. Echter zijn er wel een aantal regels van toepassing.

Wees sereen en collegiaal in hetgeen je publiceert en beperkt je tot de essentie.